Antwerps styling concept als alternatief voor Meir-stream mode

HIP.TIQUE: Putting the personal back into personal shopping

Hoewel de trend zich al geruime tijd voordoet in modesteden als Londen en Parijs, bieden ook steeds meer (online) modeketens (met grotere afdelingen) in België een (euheum) personal shopping/styling service aan. Vaak onder het mom van volledig kosteloos te zijn, richten zo’n diensten zich eenzijdig op een meerverkoop van de kleding. Carine Poedts, van modeboetiek HIP.TIQUE laat zich echter niet zomaar van haar stuk brengen: "Mijn klanten weten maar al te goed dat de gepersonaliseerde service én het uitbouwen van een eigen kledingsignatuur niet herleidbaar is tot een online vragenlijst".
Will the real personal shopper please stand up?

Voor alle duidelijkheid: dit is geen betoog tegen vernieuwing of digitale innovatie in de modewereld. Eerder een ode aan de stielman -zeg maar gerust stylisten- onder ons die veel belang hechten aan een “real life” (lees: hoogst persoonlijke) customer service.

Van hetzelfde laken een broek

Een van deze aanhangers is Carine Poedts, gecertificeerd personal shopper en sinds februari zaakvoerder van modeboetiek HIP.TIQUE in de Leopoldstraat in Antwerpen. Met een moeder én een tante als coupeuse ontwikkelde zijzelf ook een grote passie voor het modevak. Sinds enkele jaren ging ze steeds actiever aan de slag als zelfstandig styliste (o.a. voor Visit Brussels) tot uiteindelijk de tijd rijp was om de volgende stap te zetten: “Het verlangen naar een inspirerende ruimte waar ik mij kon omgeven door merken waarvan ik weet wat ze waard zijn, was groot. HIP.TIQUE kwam er dus in de eerste plaats als uitvalbasis voor mijn klanten, ik kan ze hier in alle rust uitnodigen voor een intake-en verdere gesprekken. Daarnaast stel ik mijn deuren ook graag open voor alle dames die, los van mijn personal fashion & styling services, geïnteresseerd zijn in het aanbod.”

De HIP.TIQUE ervaring is van een geheel andere orde als je kijkt naar wat modeketens als Topshop en Zalando aanbieden met hun (online) personal shopping experience. De dienst mag dan wel gratis zijn, als we inzoomen op het aanbod zien we vooral veel van hetzelfde, een eenheidsworst met copy paste gedrag van het echte vakwerk en kwaliteitsverlies op alle vlakken. Thanks but no thanks! “Aangezien ik altijd vertrek vanuit de unieke persoonlijkheid van de klant, is zo’n PERSOONLIJKE  kennismaking cruciaal wanneer je zijn/haar identiteit wil vervatten in een eigen stijl. Daarin schuilt ook de kunst van ons vak: het samen op zoek gaan naar die “eigenheid” in kledij. Ik vertrek nog het liefst vanuit de kledingstukken in hun huidige garderobe en werk daarop verder." Een online vragenlijst just doesn't do the trick volgens Carine.

T(ea)-shirts

Ook de collectiestukken in haar winkel stelt ze op een eigenzinnige manier samen: “Ik hecht belang aan de kwaliteit van de stof en de authenticiteit van de stukken, deze moeten een voldoende hedendaagse uitstraling hebben, wat meteen ook de reden is waarom ik nooit een volledige collectie inkoop maar focus op bepaalde stukken die heel goed combineerbaar zijn. Deze vier criteria leiden onmiskenbaar naar het laatste, namelijk respect voor mens en milieu. Ik opteer voor een eerlijk productieproces, het liefst binnen Europa. En ja, daar hangt al snel een prijskaartje aan!"

De concurrentie op retail vlak ligt dus niet zozeer op de Meir, maar eerder bij de alom aanwezige multibrand stores, waarvan Antwerpen -aka hét modemekka van België- er reeds dertien in een dozijn heeft. Er is dus nood aan een unique selling proposition, iets aanbieden dat niemand anders heeft. Bij HIP.TIQUE ervaar je een persoonlijke shopping belevenis op maat, dat kan worden aangevuld met een (h)eerlijke tea tasting: "Wat concurrentie is ok, het houdt je scherp, of mijn USP voldoende onderscheidend is, zal de toekomst uitwijzen. Ik ga alvast de uitdaging aan.” Go Get ‘em Carine!

HIP.TIQUE
Leopoldstraat 9 2000 Antwerpen
Openingsuren : Woe-Vrij: 11u-18u30 // Za: 10u-18u // Antwerp Sunday shopping (eerste zondag vd maand): 13u-18u

LEUK OM WETEN:

• Bij elke aankoop van 500 euro krijg je een voucher met een korting van €25 op de volgende aankoop. Je kan de voucher ook gebruiken voor een personal stylingsessie, dan is hij €50 waard in plaats van €25.
  • Enige verdeler in België van Bjørg Jewellery (Noorwegen) en Natalija Jansone (Letland)
  • Personal styling of shopping mogelijk op afspraak

Als je meer informatie nodig hebt, geef me dan gerust een seintje. Laat me ook zeker iets weten als je geïnteresseerd zou zijn in een interview of een kennismaking met de winkel! Wij staan uiteraard ook open voor andere leuke voorstellen omtrent een samenwerking.

Groetjes,

Laura

Laura Deploey

Account manager, Global Image PR

Carine Poedts

Stylist / Owner HIP.TIQUE

Persberichten in je mailbox

Over HIP.TIQUE

HIP.TIQUE is a brand new hotspot in the heart of Antwerp with a soft spot for strong, authentic fashion brands.
Owner Carine Poedts is a certified peronal shopper and stylist, she will gladly advice you in het shop during opening hours or you can make a private appointment with her for personal shopping and /or styling sessions.

OPENING HOURS:
WE 11.00H - 18.30H | TH 11.00H - 18.30